30 Haziran 2009 Salı

ULKUM (LOKUM)








Geçtiğimiz Cuma gecesi Regaib kandiliydi.Ben de kandil dolayısıyle resimdeki hamurişini yaptım.Adı ULKUM.Biz Kırım Türklerinde Kandil günlerinde koku çıkartmak için kızartılarak pişirilen hamur işleri yapılır.Bu çok eskiden taa atalarımızdan kalan bir gelenektir.Ama bizler artık bu gelenekleri pek yaşatamıyoruz.Unutulup gidiyor güzelim kültür miraslarımız.Ben çalıştığım zamanlarda mutfakta pek uzun kalamıyordum.Ama artık bana güzel gelen herşeyleri öğrenmeye çalışıyorum ve deniyorum.Annemin lezzetini henüz yakalayamadım ama olsun önemli olan çaba göstermem.


Ulkum un tarifi çok kolay.20 gr. yaşmayayı 1 bardak ılık süt, 1 tatlı kaşığı toz şeker ve 1 tatlı kaşığı tuz ile karıştırıp, mayanın kabarmasını bekliyoruz.Yaklaşık 4 bardak unu derin bir kaba alıp, ortasını havuz gibi açaak mayımızı ortasına döküyoruz.Yumuşak bir hamur elde ediyoruz.Elimize yapışmayacak ama.Bu hamuru üzerini bir bezle örterek, sıcak bir yerde kabarmaya bırakıyoruz.Yaklaşık 20 dk. kadar bekliyoruz.Hamurumuz kabarınca derince bir kızartma tenceresinde( şöyün kazan) ya da fritözde yüksek ısıda yağımızı ısıtıyoruz ve hamurumuzdan mandalin büyüklüğünde parçalar (yukarıda resimdeki) alıp, elimizle hafifçe açıp yağın içine bırakıyoruz.Yağa attığımız hamurumuzu çatalla yağa iyice batırıyoruz ki daha güzel kabarsın.Her iki tarafını da kızartıp kağıt peçete üzerine pişen ulkumumuzu çıkarıyoruz.Yanında reçel, bal, yoğurt ya da patates yemeği ya da sadece ayranla servis yapıyoruz.Afiyet olsun.


Hiç yorum yok: